Sughosa Ayurveda en Yoga

Ayurvedische tips voor allergieën  en verkoudheid in de lente: hoe je lentesymptomen de baas kunt blijven.

Welkom bij mijn blog over ayurvedische tips voor allergieën en verkoudheid in de lente!
In dit blog leg ik uit wat de ayurvedische benadering van lente-allergieën en verkoudheid is en wat je hieraan zou kunnen doen met voeding, beweging, rust en ayurvedische medicinale kruiden.
De lente, een tijd van bloeiende natuur en hernieuwde energie, kan voor velen ook gepaard gaan met vervelende allergieën en verkoudheidssymptomen. Gelukkig biedt de eeuwenoude wijsheid van ayurveda ons waardevolle inzichten om deze uitdagingen aan te pakken en ons welzijn te bevorderen tijdens dit seizoen van verandering.

Ayurvedische benadering van lente-allergieën en verkoudheid.
De ayurveda ziet het universum als een samenspel van de energieën van vijf elementen: ether, lucht, vuur, water en aarde. Ayurveda groepeert deze vijf elementen in drie energetische types of dosha’s: vata, pitta en kapha.
In de lente zorgt de zon voor meer en meer warmte, verdrijft daarmee de winter en de koude. De lente is mild, vochtig, vol kleur, energie en groei. De warmere temperatuur  zorgt ervoor voor dat de winter weg ‘smelt’ en kapha (elementen aarde en water) toeneemt. Denk bv. aan een hogere waterstand in de rivieren door smeltende sneeuw.
Tijdens de lente kan de toename van kapha in de natuur er ook voor zorgen, dat de  kapha in ons lichaam toeneemt, bv. een verstopte neus, slijm, vermoeidheid en inactiviteit. Mensen met een verhoogde kapha, doordat zij kapha dominant zijn of een kapha disbalans hebben, zijn ook wat vatbaarder voor seizoensgebonden allergieën.
Als we de invloed van het lenteseizoen op de natuur en onszelf begrijpen, is het gemakkelijker om hier met een aanpassing van de leefstijl op te anticiperen en weer in balans te komen.
Zie de onderstaande tips als een handvat en ga er speels mee om. Het is ook de kunst om van het leven te genieten en accentverschuivingen zijn in de meeste gevallen voldoende om een beginnende disbalans op te heffen. Vraag het advies van een ervaren ayurveda therapeut als de disbalans na een paar weken aanhoudt.

Voedingsadvies voor lente-allergieën en verkoudheid.
Kies in de lente voor lichte, gemakkelijk verteerbare en verse voedingsmiddelen, kies meer voor de smaken scherp, bitter en wrang. 
Vermijd zoveel mogelijk koude, zware, vette, gefrituurde voeding met zure, zoute of zoete smaak, denk hierbij aan zuivelproducten, rood vlees, tonijn, zeevruchten, krab en kreeft, tarwe, wit brood, bruine en witte rijst (behalve basmati rijst) pasta, avocado, bananen, kokosnoot, dadels, meloenen, pompoen en zoete aardappel. Deze voedingsmiddelen verhogen kapha.
Kies om kapha tot rust te brengen voor gestoomde groenten als bietjes, broccoli, wortelen, asperges, artisjokken, maar ook voor sla, spinazie en andere groene bladgroente. Gebruik boekweit, haver, rogge, quinoa, basmati rijst en amarant als granen. Geschikte peulvruchten zijn spliterwten, rode linzen, kikkererwten en sojabonen. Eet je vlees en vis, neem dan andere soorten vis als hierboven bij ‘vermijden’ staat aangegeven en kies meer voor kip, kalkoen, wild en eieren.
In de lente kun je appels, peren, dieprode druiven, abrikozen, perziken, kersen en bessen eten als deze verkrijgbaar zijn. Drink kruidenthee met verwarmende en reinigende kruiden, bv. kruidnagel, kaneel, kardemom en gember.
Gebruik een matige hoeveelheid verwarmende kruiden zoals zwarte peper, cayenne peper, gember, kaneel en kardemom. Deze stimuleren de spijsvertering en helpen bij de verbranding van opgehoopte afvalstoffen. Kurkuma helpt om ontstekingen te verminderen. Gebruik overige kruiden naar behoefte.

De lente is ook het jaargetijde om te vasten. Er zijn vele vormen van vasten. Een toegankelijke vorm is om één dag in de week als vastendag te kiezen en die dag in plaats. van je normale eetpatroon in de ochtend, middag en begin van de avond een eenvoudige kitchari te eten. Drink gedurende de dag voldoende warme kruidenthee.    

                                                                                          

Overige leefstijltips voor lente-allergieën en verkoudheid.
Leefstijl omvat meer aspecten dan voeding. Regelmatige lichaamsbeweging, stressmanagement en voldoende rust versterken het immuunsysteem en daarmee ook de gezondheid. Kies daarom dagelijks voor meer intensieve bewegingsvormen, zoals joggen, balsporten, stevig wandelen, krachttraining of actieve yoga, zoals zonnegroeten, vinyasa, ashtanga of power yoga. Vermijd overdag slapen, gebruik het tweede deel van de avond om de dag te evalueren, te ontspannen en mentaal tot rust te komen. Yoga ademhalingsoefeningen en meditatie  helpen hierbij. Last but not least: neem voldoende tijd voor nachtrust.

Ayurvedische medicinale kruiden.
Ook ayurvedische medicinale kruiden kunnen een waardevolle aanvulling zijn om lente-allergieën en verkoudheid aan te pakken. Zo zijn er medicinale kruiden met een reinigende of ontstekingsremmende werking. Ook zijn er medicinale kruiden om de spijsvertering en het metabolisme te stimuleren. Gebruik deze medicinale kruiden alleen onder begeleiding van een ayurveda therapeut.

Samenvattend: ayurveda biedt een holistische benadering om allergieën en verkoudheid in de lente te beheersen. Door te begrijpen hoe we reageren op de overgang van de winter naar de lente en gebruik te maken van die ayurvedische kennis, kunnen we in balans blijven, vitaal de lente in gaan en genieten van de natuur die tot bloei komt.

Den Haag, 28 maart 2024                                                                                                                           Leanne van den Hoek